oktober 15, 2020
Alle aankopen die je doet om je onderneming te runnen – zakelijke kosten – zijn aftrekbaar. Om niet onnodig veel belasting te betalen is het daarom belangrijk dat alle zakelijke kosten goed in de administratie komen. We leggen uit welke kosten zakelijk zijn en waarom je die beter goed kunt administreren.
Bij het runnen van je onderneming maak je allerlei kosten. Deze zakelijke kosten zijn belangrijk als je de winst van je onderneming gaat bepalen. Je winst is namelijk: de opbrengsten min de kosten van je onderneming. Hoe hoger je zakelijke kosten, hoe lager je winst. Kosten verminderen de winst en dus ook de belasting die je over de winst betaalt.
Daarnaast betaal je vaak 21% of 9% btw (omzetbelasting) over de aankopen die je voor je onderneming doet. Zolang het zakelijke kosten zijn kun je die btw terugvragen.
Kortom, het is goed voor je eigen portemonnee om ervoor te zorgen dat alle zakelijke kosten juist in je administratie komen. Wij raden elke ondernemer daarom aan bij elke aankoop direct het bonnetje of de inkoopfactuur te uploaden in de finsight App. Zodat die bon/inkoopfactuur niet kwijtraakt of vergeten wordt.
Niet alle kosten zijn zakelijke kosten. De Belastingdienst accepteert alleen de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van je onderneming en de kosten die rechtstreeks op je onderneming betrekking hebben. De kosten moeten een zakelijk doel dienen.
De Belastingdienst let dus op het motief waarmee je de kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat je de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van je onderneming, accepteren ze de kosten als aftrekpost. Zolang de kosten niet uitzonderlijk hoog zijn voor jouw (type) onderneming grijpt de Belastingdienst niet in.
Soms zijn bepaalde kosten zowel zakelijk als privé, die worden ‘gemengde kosten’ genoemd. Van deze kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar. Als de kosten vooral gezien kunnen worden als privé kosten, dan zijn die kosten helemaal niet aftrekbaar. Voorbeelden van gemengde kosten waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is, zijn:
– huurkosten van een pand dat is verdeeld in een zakelijk gedeelte en privégedeelte
– onderhoudskosten van een pand dat bestaat uit een zakelijk gedeelte en een privégedeelte
– telefoonkosten
– een auto van de zaak
Voorbeelden van kosten die niet aftrekbaar zijn, omdat ze gezien worden als privé, zijn:
– het behalen van een diploma waarvan u buiten de onderneming in belangrijke mate profiteert (rijbewijs)
– kosten voor uw gezondheid (pedicure, zorgverzekering)
Zorg dat je alleen de zakelijke kosten invoert in de administratie van je onderneming. Bij gemengde kosten geef je aan welk deel van de kosten privé is. De finsight App maakt het uploaden van bonnetjes en inkoopfacturen (de aankoopbewijzen) zo makkelijk mogelijk voor je. Lees meer over het invoeren van bonnen en inkoopfacturen.