tetr

Belastingtips

Belastingtips

Reiskosten zijn aftrekbaar, zolang zakelijk

Zakelijke reiskosten die je maakt om je klanten te bezoeken, je producten te bezorgen of om gewoon van huis naar je bedrijf te rijden zijn aftrekbaar. De kosten voor vervoer kunnen aardig oplopen, het zou dan ook sonde zijn als je die niet zou meenemen in je administratie voor je belastingaftrek. Hoeveel van de kosten je kunt aftrekken voor je belastingen hangt af van welk vervoersmiddel je gebruikt. We leggen ook uit hoe je de kosten makkelijk en juist met je finsight app in je administratie verwerkt.

Lees verder

Belastingtips

Zakelijke kilometers met eigen vervoer of auto van de zaak?

Een veel besproken onderwerp is de belastingaftrek voor zakelijke kilometers. Dat kan voor zzp’ers die (veel) zakelijk rijden best wat geld opleveren/besparen (gemiddeld >3.000 euro aftrek per jaar). Maar let wel op, er is veel verwarring over de administratieve verplichtingen die daarbij komen kijken. Die administratie verschilt niet echt of je nu zakelijk rijdt met je privé-vervoersmiddel/auto, of wilt aantonen dat je met je zakelijke (bestel)auto maximaal 500km privé rijdt. Omdat er veel financieel voordeel te behalen is voor de zzp’er, is er ook veel te verliezen als je de administratieve niet goed voert. Terugbetaling van jarenlang te veel afgetrokken bedragen aangevuld met boetes zijn bij een gebrekkige of geen (ritten)administratie eerder regel dan uitzondering!

Lees verder

Belastingtips

Opgaaf ICP, wat is het en hoe werkt het voor zzp’ers?

Als je goederen of diensten hebt geleverd aan ondernemers in andere EU-landen dan moet je naast de btw-aangifte ook een ‘Opgaaf intracommunautaire prestaties’ (ICP) doen. De ICP opgaaf is in feite een specificatie van wat je voor je onderneming hebt aangegeven in je btw-aangifte onder rubriek 3b (prestaties naar of in het buitenland binnen de EU). Er zijn echter uitzonderingen, als je diensten levert die te maken hebben met onroerende zaken bijvoorbeeld dan geef niets op in rubriek 3b en doe je ook geen opgaaf ICP. In dit artikel lees je meer over wanneer en hoe de zzp’ers de ICP opgaaf doet.

Lees verder

Belastingtips

Factureren of doorbelasten van onkosten of inkopen

Als zelfstandige ondernemer maak je mogelijk onkosten of doe je inkopen voor je opdrachtgever. Bij onkosten kun je denken aan de kosten voor autokilometers, parkeerkosten, treinreizen, taxiritten, hotel of eten & drinken. In het geval van inkopen gaat het bijvoorbeeld om het aanschaffen van bouwmaterialen voor een klus in de bouwsector. Die kosten wil je dan aan je opdrachtgever factureren, maar hoe werkt dat dan met de btw over de door te belasten onkosten of inkopen? Die btw wordt vaker fout dan goed berekend.

Lees verder

Belastingtips

Btw tarief in de bouw – snap jij het nog?

Er kan best wat verwarring zijn over het btw-tarief dat je op je factuur moet zetten als je als zzp’er in de bouw werkt. Met name als je als schilder of stukadoor werkt is het niet zo eenvoudig. Het type werk dat verricht wordt, de leeftijd en aard van het onroerende goed bepalen of het lagere 9%-btw tarief van toepassing is of dat het 21%-tarief gerekend moet worden. Met name als je veel particuliere klanten hebt kan het nogal wat uitmaken. Voor de klant maakt het wat uit voor de totaalprijs. Voor jou als ondernemer maakt het wat uit bij een eventuele naheffing van de belastingdienst wanneer je een te laag tarief hebt doorberekend.

Lees verder

Meer over

belastingtips

Ondernemen

Ondernemen

Wel of geen zakelijke bankrekening nodig?

Wordt aan gewerkt

Lees verder

Meer over

ondernemen

De blogs en artikelen zijn door finsight met de grootst mogelijke zorg samengesteld, desondanks accepteert finsight geen aansprakelijkheid voor mogelijke onjuistheden daarin.